dinsdag 3 juni 2014

Fonti del Clitunno



Een plek waar ik al langer over wil schrijven zijn de Fonti del Clitunno. Gelegen aan de kant van de Via Flaminia, vlak bij het gehucht Pissignano, zou je bijna de ingang missen. En dat zou jammer zijn want ik garandeer je minstens een uur innerlijke rust, natuur en prachtige uitzichten.

 
De Fonti bestaan al eeuwen, getuige Plinius de Jongere die schreef “Ik ben er net geweest, en ik heb spijt dat ik niet eerder ben gegaan.” 1) Naast Plinius zijn er veel schrijvers en beroemdheden bij de Fonti geweest, waarvan Vergilius, Byron en Giosue Carducci waarschijnlijk de beroemdste zijn.
 
 
Natuurlijk zagen de Fonti er in Plinius' tijd niet zo uit als nu. Een aardbeving in 444 heeft het uiterlijk veranderd, maar waarschijnlijk is het nog meer te danken aan de inspanningen van Paolo Campello della Spina, die (rond 1860) de aarde heeft verlegd en de schitterende vegetatie heeft gepland die we nu kunnen zien.





 
 
Ik ben geen plantkundige, dus ik ga niet alle namen van de planten die je er kunt vinden opnoemen, maar je kunt ze gemakkelijk opzoeken op de website van de Fonti. Voor zover ik kon zien waren de bomen imposant en omdat het water zo helder is, kun je de verschillende soorten waterplanten heel goed zien.



 
 
 
 
 
Diezelfde helderheid maakt het mogelijk om de verschillende bodemdiepten te onderscheiden, die je kunt zien door de verschillende kleuren in het water. Op sommige plekken kun je het water zien opborrelen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Het lijkt net of het water ontspruit aan een rots.




 
 
 
 
 
 
Het kleine eilandje in het midden van het meertje is een heerlijke rustplaats voor de vele eenden en zwanen die het park rijk is (je mag ze voeren als je een zakje voer bij de ingang koopt).




 
 
 
 

 
 
 
Overal in het park staan kleine houten bankjes waar je kunt gaan zitten om van het uitzicht te genieten, of gewoon om uit te rusten in de schaduw van een van de treurwilgen. Ik ben in ieder geval erg dankbaar dat Unesco de Fonti en de nabijgelegen Tempietto (ongeveer een kilometer naar het noorden) op de lijst van Wereld Erfgoed heeft gezet.
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten