zondag 19 januari 2014

Truffels in Trevi, de schatten van Umbria


Fervent Umbrie fan zijn betekent automatisch dat je ook verslingerd bent aan het Umbrische eten. Degenen die mijn blog regelmatig bezoeken hebben al kunnen lezen over wilde asperges, linzen, rode aardappels, uien, paddenstoelen en porcini, maar ik heb op de een of andere manier nog nooit geschreven over Gods gift aan de natuur: truffels.

Misschien omdat ik nog nooit op truffeljacht geweest ben. Het is één van mijn grootste wensen om door de Umbrische heuvels te trekken en op zoek te gaan naar deze zeldzame, kostbare zwam, die onderaards op de wortels van bomen (meestal eiken) groeit. Eekhoorns en wilde zwijnen zijn goed in het vinden van truffels, maar aangezien die ze zelf opeten nemen de truffeljagers als mijn Umbrische buurman meestal speciaal getrainde honden mee.


Ik hoop nog steeds op een uitnodiging van hem om mee te gaan, maar in de tussentijd zijn we dus allemaal afhankelijk van de mensen die wèl weten hoe ze ons van de heerlijke producten moeten voorzien die een deel van Umbriës schatkist vormen. En gelukkig weet ik waar ik ze kan vinden en ik wil dat best met jullie delen.  






Ik heb Trevi al eerder beschreven als `niet te missen` en dit plekje is des te meer reden. Een paar kilometer buiten het centrum, in Pigge di Trevi, zit een klein winkeltje dat alles verkoopt waar je ooit van hebt gedroomd – als het over eten gaat dan. Het maakt deel uit van een familiebedrijf dat zeer toegewijd is aan de opperste kwaliteit van hun producten. Met trots stel ik jullie voor aan 
Antonio Fortunati



Naast truffels en paddenstoelen (zowel vers, geconserveerd en diepvries) kun je er een keur aan delicatessen vinden, zoals olijfolie en wijn, kaas en vleeswaren, honing, marmelades en verschillende pasta´s, zoals de typisch Umbrische strangozzi, allemaal geproduceerd met een bezieling die je alleen vindt in een lange traditie van liefde voor het land en de producten die het biedt.





Maar even terug naar het oorspronkelijke onderwerp, Fortunati heeft een uitgebreide keus aan producten met truffel en paddenstoelen. Wat dacht je van truffelsalsa, risotto met zwarte truffel of tagliatelle met witte truffel? Ooit een crostino met porcini crème geproefd?











Eigenlijk moet je gewoon zelf gaan kijken en genieten. Ik regel met het grootste plezier een bezoek voor je. En als je nou niet zo gelukkig bent om Umbrië te bezoeken dit jaar? Ook dan heb ik goed nieuws: Antonio Fortunati heeft een supere website mèt online shop:





























Geen opmerkingen:

Een reactie posten