zondag 19 januari 2014

Trevi - tongstrelende olie


Het is hoog tijd om de schuld af te lossen die ik in maart op me genomen heb. Tijd om deel 1 te schrijven over een plek die ik in november 2012 heb bezocht tijdens de Frantoi Aperti:
Olio Trevi Il Frantoio

Hoewel ik mijn eigen olijven pluk en daardoor over mijn eigen EVOO – Extra Vergine Olijf Olie – beschik en er ook meer dan eens over heb geschreven, valt het me steeds opnieuw op hoe weinig mensen buiten Italie deze hartverwarmende ervaring kennen. 














Ze kennen olijfolie, natuurlijk, maar er is een verschil tussen kennen en ervaren. De Umbriers léven hun olijfolie.













Zoals ik al eerder verteld heb woonde ik tien jaar in Trevi. Zelfs nadat ik verhuisd ben naar de omgeving van Todi en er hopeloos van ben gaan houden, bezoek ik Trevi elke keer dat ik in Umbrie ben. Alleen het zicht op het dorp al, tegen de monte Serano aangeplakt, maakt dat je de straatjes wil beklimmen en ontdekken wat er binnen in het dorp is.
(c) Umbriaverde.it

Vlak buiten Trevi bevindt zich de Frantoio. Maar het is meer dan een fabriek die olie verkoopt. Het bezoek gedurende de Frantoi Aperti was een gebeurtenis die ik van plan ben over te doen, want het was dikke pret. Klik hier als je erover wil lezen en het ook wil meemaken.


Daarna bleef ik maar denken hoe ik mensen kon laten kennismaken met het vloeibare goud waar ik zelf zoveel van hou en ze het verschil laten proeven tussen een geweldige olie en een gewone goede. Dat bracht me weer bij Olio Trevi il Frantoio. De geur alleen als je naar binnen stapt maakt je ter plekke hongerig en hebberig.






Je kunt zien hoe ze de blauwe en groene knikkertjes veranderen in een olie die elke maaltijd tot een feestje maakt, en die een gewoon stukje brood in een droom verandert waaruit je niet wakker wil worden.









En er is meer. Behalve gewone olijfolie verkoopt Olio Trevi il Frantoio verschillende gearimatiseerde soorten, waarvan ik noem: peperoncino (pepertjes), basilicum, anijs, citroen, oregano en rozemarijn. Verder, probeer een olijvenpasta of eentje met porcini, noem maar op en het is er. Hun olie wordt zelfs gebruikt in verfijnde cosmetica.






Dit alles wordt verkocht in het kleine winkeltje bij de fabriek. Eén waarschuwing, het ziet er allemaal zo geweldig uit dat dekeus moeilijk wordt.

Meer weten? Ze hebben een prachtige website. Of.............











wacht op mijn deel 2.. want ik heb een paar dingen die je daadwerkelijk kunt proeven. Wordt vervolgd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten