zondag 19 januari 2014

Orvieto..ongelooflijk mooi

Als je ooit in Umbrie komt, ga dan naar Orvieto. Beroemder dan mijn geliefde Todi betekent dat dat er meer toeristen zijn, maar dat zijn degenen die net als jij de schoonheid van de stad weten te waarderen, dus dan kun je mooi samen genieten.

(c) Wim van Gent
Natuurlijk heb je tenminste over de beroemde Dom gehoord. De gevel laat zich het best beschrijven als imposant. Je kunt op het pleintje zitten en er uren naar kijken in stille bewondering. Ik ga er niet meer over vertellen, want dat heeft elke schrijver ter wereld al gedaan. Het interieur van de Dom heeft een serene sfeer en is absoluut indrukwekkend door de hoogte en het licht. Vergeet niet de Capella San Brizio te bezoeken en de meesterwerken van Signorelli te bewonderen.

De Piazza del Duomo is een heerlijke plek om een koffie te drinken en de mensen te bekijken die net zo ongeduldig zijn als jij om meer van de stad te zien.










Want er is meer. Leuke souvenirwinkeltjes waar iedereen zeker iets van zijn gading zal vinden, goede restaurants en trattoria´s om te lunchen met één van Orvieto´s specialiteiten, als Pollo Orvietana of duif, en een glas Orvieto Classiuco te drinken. Ik heb een favourite restaurant maar ik ga je niet beinvloeden, want ze weten allemaal wel hoe ze een goede maaltijd moeten maken.




Orvieto bezit een paar interessante musea, bijvoorbeeld het Museo dell´Opera del Duomo, of het museum voor Etruskische kunst. Het goede is dat je bij de VVV, gelegen aan het eind van de Piazza del Duomo, een zogenaamde Carta Unica kan kopen. Een all in toegangskaart die je toegang geeft tot verschillende musea en bezienswaardigheden.

Ik ging naar Ondergronds Orvieto. Het was heel interessant. De twee grotten die ik bezocht en die toegankelijk zijn voor publiek geven een goed beeld van de meer dan duizend grotten die onder de stad liggen. Al die grotten zijn privé eigendom en nog steeds in gebruik als wijnkelder op opslagplaats voor eten. De twee die ik bezocht werden ook voor die doeleinden gebruikt. De tweede had een groot aantal gaten in de muren die gebruikt werden om duiven in te fokken, en een diepe put als watervoorziening. De eerste bevatten een complete olijvenmolen.

Op die manier was de stad altijd verzekerd van voldoende voorraden in geval van een beleg vanuit het dal. Later, in de Tweede Wereldoorlog, werd de tweede grot gebruikt als schuilkelder voor het ziekenhuis in geval van een bombardement (wat gelukkig niet is gebeurd).
Het laatste dat ik wil noemen is dat de toegangskaart recht geeft op een korting voor Narni Sotteranea, waar ik eerder over geschreven heb. Klik hier om het te lezen.


(c) Jetty van Gent
Als je dan nog tijd hebt, is de Torre del Moro er waarvandaan je een geweldig uitzicht hebt over de Umbrische heuvels, of..










zwerf door de smalle straatjes en steegjes van Orvieto....











….............en vergeet niet af en toe omhoog te kijken.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten