zondag 19 januari 2014

Home again



Het haardvuur brandt, buiten schijnt de zon stralend over de Umbrische heuvels, de koffie smaakt geweldig en zo ook de croissant alla crema, de Matteus Passion klinkt uit de keuken. De perfecte omstandigheden voor een blog. Of voor leven, maar laat ik klein beginnen.

Het lastige van Umbria is dat het zo ver van Nederland is. Dat je eerst als een slak over de Nederlandse wegen kruipt, daarna heel Duitsland door moet, om weer te remmen bij de Zwitserse grens want ongehinderd door Europese solidariteit stellen de Zwitsers hun eigen regels: 80 op het grootste gedeelte van de snelwegen en bekeuringen waarvan ze hun economie draaiend houden. En daar lag nou net het probleem: bij de Zwitserse grens bleek de sluiting van de Gotthardtunnel tussen 22 en 5 uur net deze week te zijn. Het was 20.05 uur, voor 169 km, dus zelfs met die 80 limiet moest het haalbaar zijn. Anders sta je dus 7 uur stil. En dan sta je bij Luzern in een wegopbreking waarbij alles over één baan moet, dwars door de binnenstad, zonder wegwijzers. Ik stond versteld van het aantal vloeken dat tegelijkertijd in mijn hoofd opkwam.
Desondanks... samen met een paar andere, vastbesloten Italianen haalden we het en om 21.45 reden we de tunnel in. Zie de bekeuringen in Nederland wel.....

Verder was het zomaar een probleemloze rit zodat ik om 10.00 mijn chiavetta aan David van Tim Italia kon overhandigen. Hij vond het wel `dipendenta` dat ik een senza limiti abonnement wilde, volgens hem moest 100 uur voor een week genoeg zijn. Houdt van risico´s die jongen.

Nou ja, verder was het een kwestie van de laatste 35 km hobbelend door Umbria, spullen opruimen, spaghetti con funghi e pollo con salvia voor de lunch maken en in slaap vallen bij t zwembad. En de nieuwe badkamer bekijken.... ik dacht dat alleen de verwarmingsketel stukgevroren was. Het blijkt dat beide badkamers totaal uit elkaar gebarsten zijn, de dooiende sneeuw over de trap gelopen is en niet alleen de muur, maar ook de kist met onze spullen heeft vernield. Godzijdank stonden de stereo, de koffiemachine en de dvd speler net in een andere hoek, dus de schade is 1 kussentje en een tafelkleed, waar ik bij aankomst nogal pissed off over was, maar dat was voor ik de trap op liep.

Buona giornata a tutti....ik ga naar buiten. NU.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten