zondag 19 januari 2014

Bijzonder Bevagna


Hoewel ik van iedere centimeter in Umbria hou, gaat deze blog over één van mijn favoriete plaatsen. Bevagna.

Romeins
Naar Nederlandse maatstaven is het een kleine stad, gelegen in de vallei in de provincie Perugia. De  originele naam, Mevania, stamt uit de Romeinse tijd, waarvan in het hogere gedeelte van de stad nog behoorlijk wat resten zijn overgebleven. Ik noem het Teatro Romano, de Edificio delle Terme waar je een prachtig mozaiek uit de tweede eeuw kunt zien, de Tempio en natuurlijk de stadswallen, die in de Middeleeuwen zijn gebouwd op de overblijfselen van de Romeinse muren. Ook de vele toegangspoorten bevatten resten van beide periodes.

Vlak bij de Porta Mulini loopt de rivier de Clittuno, die in de oude tijd gebruikt werd voor transporten, maar ook zorgde dat de molen kon werken en diende voor de openbare wasplaats. Deze laatste is een geweldige rustieke plek, die nog steeds wordt gebruikt.

Middeleeuwen
Veel monumenten, in feite, de hele stad, getuigen van de Middeleeuwen. Het schitterende plein met de drie beroemde gebouwen, het Palazzo dei Consoli, de San Silvestrokerk en de San Michele kerk kunnen je de hele middag in volle bewondering vasthouden. Vergeet niet de crypte in de San Silvestro te bezoeken.
Alle kerken in Bevagna hebben iets speciaals, maar persoonlijk vind ik de San Francesco in het hogere gedeelte van de stad het mooist. Niet zozeer om het interieur als wel om de buitenkant.

Andere bezienswaardigheden
Ik kan alleen maar aanraden om door de stad te zwerven en te genieten van de sfeer in de pittoreske straatjes en steegjes. De pinacoteca bevat een paar mooie werken, waarvan de Madonna van Dono Doni mijn favoriet is.
Een ander leuk bezoek bracht ik aan La Casa Medievale. Een gereconstrueerd, middeleeuws huis dat aan een redelijk welgestelde koopman toebehoord zou hebben. Het is een bezoek met gids, en ik verzeker je dat je na een paar minuten wenst dat je in die tijd was geboren.

Mercato delle Gaite
Wat de Middeleeuwen betreft. Ik kan niet schrijven zonder het jaarlijkse feest te noemen, de Mercato delle Gaite. De hele stad keert terug naar de periode 1250 – 1350. Een spektakel dat je niet mag missen... maar daarover heb ik al eerder geschreven: http://monteolivoinumbria.blogspot.nl/2014/01/le-gaite-bevagna-2012.html
en voor wie alle ins en outs wil lezen:

Oeps
Mijn eerste kennismaking met Bevagna dateert uit 1992. Er waren nog niet veel toeristen in Bevagna in die tijd en ik wist eigenlijk niets van de stad.
Ongelukkig genoeg arriveerde ik op lunchtijd, met twee kleine kinderen (6 en 4) die zich verveelden, klaagden over de hitte en gillend over mutant hero turtles over de verder stille, verlaten piazza renden. Ik kon niets anders bedenken om ze stil te krijgen dan ze vol te proppen met pasta, dus ik vroeg aan het enige andere levende wezen dat ik zag waar een restaurant was. Het slagschip keek me afkeurend aan en zei `Goedemiddag` in het Nederlands.......
Ze bleek in Bevagna te wonen en kon me alles over de stad vertellen. Sinds die tijd keer ik minstens eens per jaar terug.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten