zondag 19 januari 2014

Assisi - Aanrader, museo Arti e Mestieri dell'Umbria

Ken je het sensationele, opgewonden gevoel dat je krijgt als je een totaal nieuwe plek ontdekt waar je het het minst had verwacht? Dat gebeurde mij. Ik bezoek Assisi een paar maal per jaar gedurende de laatste twintig jaar, om mijn gasten de stad te laten zien of om alleen even snel de Santo Stefano en het kruidentuintje te zien (mijn favoriete kerkje in Assisi).


Assisi is natuurlijk één van de `dingen-die-je-niet-mag-missen` als je zo gelukkig bent om in Umbrie te zijn. Maar deze keer vond ik het extra bijzonder, want ik ontdekte het 
Museo Arti e Mestieri dell´Umbria.

Opgericht door Davide Costantini en geopend in 2012, vertelt dit museum de geschiedenis van het dagelijks leven van gewone Umbrische burger, rijk of arm, en de dingen en gereedschappen die ze elke dag gebruikten.









(c) Jan Vos
Het museum bevindt zich halverwege de Corso Mazzini, vlak naast de San Francesco Piccolino op het gelijknamige pleintje. Het is een unieke plek, niet alleen omdat Assisi´s wereldberoemde heilige Sint Franciscus daar geboren is, maar ook omdat het interieur van het museum nog resten bevat van een Middeleeuws huis.













In het midden is een Middeleeuwse put, en zowel de muren als de overblijfselen van de originele vloer zijn Middeleeuws .











Ik kan me geen betere locatie voorstellen om de gereedschappen te laten zien die in die tijd in de keuken gebruikt wereden, niet alleen gedurende de Middeleeuwen maar ook over een langere periode daarna, of de meubels die mensen destijds in hun huis hadden staan, zoals een tafel uit 1400, maar je kunt ook het speelgoed bewonderen waarmee kinderen zich bezig hielden.





Sommige van de uitgestalde bezittingen zijn echt zeldzaam en zal je dus niet snel ergens anders vinden.












Hetgeen betekent dat ik zelfs nu nog jaloers was op sommige getoonde objecten, zoals de stoffen, die wel van uitzonderlijke kwaliteit zijn geweest, gezien hun staat eeuwen later.










Een bijzonder leuk gebaar krijg je bij het weggaan: een certificaat, getekend door zowel de stichter, de burgemeester van Assisi als de provincie Umbria, waarop je je eigen naam kunt invullen.





Als je meer wil weten en vooral betere foto´s wil zien:
De entree is gratis en het museum is dagelijks geopend van 9.00-13.00 en 15.00-18.00.
Het museum beschikt over een informatieve website.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten